‘Mensen voor Gebouwen’, ook als het gaat om woningen. De woonwensen van mensen zijn het uitgangspunt voor de gebouwen. Daarom zorgen we met ons Stout HUISmerk voor betaalbare, comfortabele conceptuele woningen. Marcel Boereboom maakt als Hoofd Projectmanagement bij Herkon deel uit van het Stout HUISmerk team.
In dit interview beantwoordt Marcel vragen over de voordelen, aansluiting op de markt en ontwikkelingen van conceptuele bouw.
Marcel vertelt enthousiast: “Als ontwikkelaar zie ik conceptuele bouw als een uitstekende basis, omdat wordt uitgegaan van een gestandaardiseerd ontwerp. Dit leidt tot efficiëntie in het ontwerpproces, waardoor de tijd die nodig is voor de ontwikkeling wordt verkort. Het moet echter wel aansluiten bij de wensen van de markt. Daarom streven we naar verschillende varianten om aan de diverse behoeften te voldoen en wordt de uitstraling projectmatig bepaald.”
Marcel werkt vanuit Herkon samen met de mensen van Bouwonderneming Stout. Als projectontwikkelaar speelt hij een cruciale rol. Hij zorgt ervoor dat het HUISmerk ook aantrekkelijk is voor de projectontwikkelingsactiviteiten en vertegenwoordigt op die manier de stem vanuit de markt. De innovaties van het HUISmerk op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en woontypologieën worden ingegeven door wat Marcel en zijn collega’s in de markt ervaren.
Marcel: “Conceptuele bouw heeft veel voordelen. Denk hierbij aan efficiëntie in het ontwerpproces, kostenbesparing, snellere doorlooptijd en een constante kwaliteit. Met tevreden bewoners als resultaat.”
Hij vervolgt: “Wat we vooral nodig hebben vanuit de vrije sector, is de flexibiliteit met betrekking tot esthetiek. Wat spreekt de kopers aan? Hoe kunnen we het HUISmerk inzetten om ons als projectontwikkelaar te onderscheiden en tegelijkertijd aan te sluiten bij de behoeften van de markt?”
“De markt heeft behoefte aan herkenbare en aantrekkelijke ontwerpen die direct de kopers aanspreken”, vertelt Marcel. “Voordeel van conceptuele bouw, is dat ondanks de standaardisatie de conceptwoningen altijd aangepast kunnen worden aan specifieke klantbehoeften. Dit biedt een zekere mate van flexibiliteit zonder de efficiëntie te verminderen.”
Hoewel projectontwikkelaars in het verleden nog wel eens sceptisch waren over conceptuele bouw, is Marcel juist overtuigd van de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld het Stout HUISmerk voor de vrije sector. “Alle voordelen die ik hierboven benoem spreken voor zich: flexibel, efficiënt, kostenbesparend en innovatief op het gebied van duurzaamheid. En door onze onderlinge samenwerking weten we precies wat er leeft in de markt en stemmen we daar onze conceptuele ontwikkelingen op af: denk ook aan het Stout HOUT- en HUURmerk!”